Proteinpulver er de seneste år gået fra, at være for de få til nu at være allemandseje. Der er i den grad kommet fokus på vores indtag af proteiner, og det er heller ikke uden grund. Det er i særlig grad når vi træner, at proteinerne i særlig stor grad bliver indtaget.

Det som proteinpulver i særlig høj grad gør godt er at det er med til at opbygge dine muskler. Når du går i gang med træningen, så sker der det i dine muskler at de rent faktisk nedbrydes. Når musklernes nedbrydes, så har de brug for noget af bygge dem op igen ad – og her er nogle af de væsentligste byggeklodser – Aminosyrer. Faktisk er netop protein opbygget af 20 forskellige aminosyrer, og det er derfor at protein er så godt til opbygningen af dine muskler.

Disse aminosyrer er generelt væsentlige for alle, men når du træner ekstra intensivt – så har din krop naturligvis brug for et ekstra tilskud af protein.

Billig proteinpulver – sammenlign priser her

Er du på udkig efter billig proteinpulver, så kan du snart begynde at sammenligne priser her.

Vi sammenligner priser på 1 kg., proteinpulver – men oftest kan du købe større portioner hos de enkelte forhandlere, og så spare end flere penge.

Forhandler Pris Levering Totalpris Læs mere
Helsebixen 169,00 DKK 0,00 DKK 169,00 DKK Læs mere
Bodylab 169,00 DKK 29,00 DKK 198,00 DKK Læs mere
Med24 169,00 DKK 29,00 DKK 198,00 DKK Læs mere
Bodyman 169,00 DKK 35,00 DKK 204,00 DKK Læs mere

Vælg det rigtige proteinpulver

Det findes rigtig mange varianter af proteinpulver på markedet, og det er vigtigt at få valgt nogle af de bedste. Både pris og kvalitet svinger rigtig meget.

Et par gode tips til dig, der skal proteinpulver

  • Er du laktoseintollerant, skal du være særlig opmærksom på, at proteinpulver ofte er baseret på mælk, og det kan derved indeholde laktose.
  • Vælg ikke nogle af de billigste og dårligste produkter på markedet. De er ofte fortyndet – eksempelvis med sukker – for at give en bedste og mere sød smag. Det gør de for, at nedbringe der omkostninger til produktionen, sådan at de ikke i samme grad skal overveje sammensætningen af ingredienser, da den søde smag opvejer.
  • Hvis du ikke er laktoseintollerant, så anbefales det, at du køber et godt whey proteinpulver. Disse Whey proteinpulver indeholder et højt indhold af L-Leucin, og deruodver netop en lav mængde af sukker og kunstige tilsætningsstoffer Proteinpulver med en stor andel af L-Leucin vil medføre at dit proteinpulver rækker længere, da doseringen kan nedbringes.

Hvornår har kroppen brug for proteinpulver?

Det er svært helt at blive klog på de reelle anbefalinger til, hvor meget proteinpulver man skal indtage. Der er nemlig meget delte meninger om lige nøjagtig dette – men der er nogle gode husker regler, og så til sidst kommer der nogle egentlige fakta.

Det er vigtigt, at du finder det helt rette lege for hvor meget proteinpulver netop din krop har behov for. Der kan være en generel tendens til, at vi fokuserer for meget på protein – og helt glemmer at kroppen også har brug for andet.

Generelt skal man huske, at proteinpulver er et tilskud. Det er stadig vigtigt, at du fokuserer på en god daglig kost, hvor der er også proteiner, kulhydrater og fedt.

Netop kulhydrater undervurderes alt for ofte af personer som går meget op i træning og på at opbygge muskler. Men kulhydrater er faktisk kroppens vigtigste brændstof under hård træning og sport. Træner du rigtig meget, så anbefales det ofte at du spiser koncentrerede og gerne flydende kulhydrater for at dække dit kulhydratbehov.

Husk at tænke dig grundigt om og vurdere dit samlede kostindtag, når du skal afveje hvor meget proteinpulver din krop har brug for. Derudover anbefales det, at du grundigt læser vejledningen på produktet.

Tommelfingerregler i forhold til indtag af protein

Personer, der ikke træner: 0,85 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag.
– Altså ca. 68 gr. pr. dag, hvis du vejer 80 kg.

Personer, der træner sport med brug for udholdenhed (fx løb, cykling og svømning) samt personer på diæt: 1,2-1,5 gram pr. kilo kropsvægt.
– Altså mellem 96 og 120 gr. pr. dag, hvis du vejer 80 kg.

Personer, der i særlig grad træner styrke (fx bodybuilding, vægtløftning, kuglestød, 100-meter-løb): 1,5-2,5 gram pr. kilo kropsvægt.
– Altså mellem 120 og 160 gr. pr. dag, hvis du vejer 80 kg.

 

Generelt siger man at en helt almindelig dansker får ca. 100 gr. protein pr. dag gennem den almindelig kost. Derfor kan det roligt slås fast, at det ikke er alle personer som har brug for, at få ekstra protein via tilskud.

Bemærk: Får din krop for meget protein, så kommer din nyrer på overarbejde, hvilket kan have helbredsmæssige konsekvenser.

Er der bivirkninger ved indtag af proteiner?

Selvom man ikke skulle tro det, så kan der faktisk være bivirkninger ved at indtage proteinpulver. En del oplever, at de får uren hud når de indtager pulveret. Herudover kan der opleves forsuring af kroppen, som kan give smerter i leddene og ondt midt på ryggen ud for der hvor din nyre sidder.

Desuden er det selvfølgelig, ligesom alt andet tilskud, vigtigt at følge hvordan din krop reagerer på indtaget. Alle mennesker reagerer forskelligt, og vigtigst af alt er at du føler dig tilpas – og ikke oplever nogen gener på baggrund af indtaget af proteinpulver.

Bliver jeg stærkere af proteinpulver?

Der er mange der spørger, om man bliver stærkere af at spise proteinpulver – og om det generelt er nødvendigt når man træner. Det korte og helt simple svar er nej.

Din krop har brug for proteiner, men det mest ideelle er at kroppen for dækket sit behov af proteiner fra den almindelige daglige kost. Proteinpulver skal bruges til supplere op, hvis du har behov for øgede mængder protein. Tip: Du kan læse mere, hvor meget proteinpulver du bør indtage i afsnittet Tommelfingerregler i forhold til indtag af protein.

Men hører du til dem, der kun i begrænset omfang spiser kød, fisk og fjerkræ, kan det helt klart give hjælpe din træning og have en positiv effekt at indtage en proteinshake på de dage hvor du træner hårdt. Den giver dine muskler byggesten, som de kan vokse af. Alternativt til proteinpulveret kan du spise proteinrig mad.