Fastekure vinder mere og mere indpas. Måske fordi det falder én ganske naturligt at begrænse sit indtag af mad, når man gerne vil tabe sig.

5:2 kuren er en af de mest populære former for kure. Det er den uden tvivl, fordi den er nem at finde ud af og ikke kræver, at du skifter alle køkkenskabenes indhold ud med fremmede og ukendte madvarer, som er svære at skaffe og ikke altid harmonerer med resten af familiens kostvaner.

Hvordan virker 5:2 kuren?

Kort fortalt, går 5:2 kuren ud på, at du 2 dage i ugen ”faster” – i den forstand, at du kun indtager 500 kalorier som kvinde eller 600 kalorier som mand.

Ugens resterende 5 dage, spiser du normalt.

Teorien bag 5:2 kuren er, at kroppen slet ikke er bygget til et konstant indtag af mad samt  efterfølgende fordøjelse heraf.

Hvis man rent biologisk kigger på menneskets udvikling op gennem historien, var mennesket et jægerfolk, som ikke var sikret 3 regelmæssige hovedmåltider og tilhørende mellemmåltider dagligt. Der var mad, når der var blevet nedlagt et bytte og den mad, måtte kroppen arbejde med, indtil næste gang flokken havde held til at skaffe noget at spise.

Tanken om, at kroppens biologi ikke har ændret sig markant siden dengang, er bærende i 5:2 opfattelsen.

Den restitutionstid man giver kroppen ved at lade den faste, skulle give organismen mulighed for at få ro til reparation og gendannelse af kroppens celler og fokusere på dette, i stedet for konstant at skulle bruge energi på at fordøje og udvinde næringsstoffer fra føden.

5:2 kurens fastedage skulle i øvrigt fremme kroppens produktion af det såkaldte IGF-1 hormon, som forhøjer stofskiftet. Og jo højere stofskifte, jo højere forbrænding og dermed mindre risiko for at uudnyttet energi lagrer sig på kroppen som fedtdepoter.


På ca. 6 min. lærer du hvad 5:2 kuren er, og hvad den kan gøre for dig. Bemærk at videoen er på engelsk.

Vægttab med 5:2 kuren

Årsagerne til at du kan opnå et vægttab med 5:2 kuren skal findes flere steder.

For det første er det velkendt, at et kalorieunderskud (hvor kroppen får tilført færre kalorier, end den forbrænder) på sigt medfører et vægttab i en eller anden grad. Ved at have et meget lavt kalorieindtag 2 af ugens dage, vil ugens samlede kalorieindtag være mindre, end det ellers ville have været.

Det er dog vigtigt at huske, at du, på de dage hvor du gerne må spise, stadig skal spise normalt.
Det vil sige, at du kan spise som normalt anbefalet og ikke nødvendigvis som du selv normalt ville spise.

Hvis du til daglig spiser meget kalorieholdig mad eller mange usunde snacks og har et stort indtag af sukker, er du derfor stadig nødt til at omlægge normaldagene en smule, så du spiser sundt, varieret og regelmæssigt. Men den mad, du indtager, må gerne være helt almindelig og du behøver således ikke arrangere særlige måltider til dig selv. Du kan derfor følge familie, venners og kollegaers spisevaner disse dage, hvilket gør 5:2 kuren nem at gennemføre.

Planlæg evt. dine fastedage så de ikke falder sammen med ugedage, hvor du ved, det bliver svært at overholde den øvre kaloriegrænse. Eksempelvis er lørdag for mange dagen, hvor der er gæster eller lækker aftensmad og dermed en dum dag at faste – hvorimod en dag som mandag er oplagt for mange, fordi en ny uge motiverer til forandringer.

5:2 kuren tvinger dig i øvrigt automatisk til at foretage sundere valg end normalt. Når du kun må indtage 500-600 kalorier dagligt på fastedagene, bliver du nødt til at økonomisere med disse, hvilket ikke levner plads til f.eks. brød, ris, pasta og fed mad, som man traditionelt nemt får for meget af i den almindelige hverdagskost.

Alt sammen noget, der kan medføre vægttab – kunsten er dog at sørge for, at vægttabet sker de rigtige steder.

Resultater

For de fleste vil 5:2 kuren, når den er fulgt korrekt, resultere i et vægttab på omkring et halvt kilo fedt pr. uge.

Det er et hurtigt vægttab, men stadig fra et sundhedsmæssigt perspektiv et korrekt af slagsen, da det netop er fedtet (som man gerne vil af med) der forsvinder og ikke muskelmasse og væske, som det tit er tilfældet med andre kure.

Hvis du samtidig med 5:2 kuren dyrker motion eller styrketræner, er det derfor vigtigt at sørge for den kost, du indtager, er proteinrig, så musklerne får tilført byggesten.

Du skal også huske at drikke de anbefalede daglige 2 liter vand – og mere, hvis du har været meget fysisk aktiv eller det er varmt i vejret.

Opskrifter og bøger om 5:2 kuren

Selvom du i princippet kan spise normalt på de af ugens 5 dage, der kaloriemæssigt ingen restriktioner har, kan det være en god idé at søge inspiration for at få tilføjet nogle nye opskrifter til baghovedets register over især hurtige og nemme hverdagsretter.

Det er nemlig tit ved komfuret på de travle hverdage, at livsstilsomlægninger falder til jorden, fordi det simpelthen er for tids- og overskudskrævende.

Traditionelle middagsretter som spaghettti bolognese er nemlig ikke nødvendigvis særligt fordelagtigt at indtage, fordi den tilhørende pasta medfører en relativ stor energitilførsel, som for manges tilfælde ikke når at blive forbrændt inden sengetid.

Et sundere alternativ med flere grøntsager og mindre pasta vil derfor yderligere gavne vægttabet og her er opskrifter og bøger målrettet 5:2 kuren oplagte.

Det samme gælder især morgenmaden, som kan være svær at være særligt kreativ omkring. Ofte ender det for mange på daglig basis med en lille portion havregryn, et stykke frugt og en kop kaffe med mælk. Det kan i sig selv være en god morgenmad, hvis dagens øvrige måltider også er fornuftigt komponeret hvad angår næringsstoffer – men på en fastedag vil dit kalorieindtag på 500-600 hurtigt være brugt alene på morgenmaden. Også her er særlige 5:2 opskrifter en stor hjælpende hånd, da de guider dig til at holde fokus på især fastedagene, samtidig med at du får noget, der minder om et reelt måltid.

→ Bliv klogere på 5:2 kuren med bogen “Tab dig, bliv sundere og lev længere”

→ Få masser af opskrifter og inspiration med denne bog – koster kun 180 kr.

Del dine erfaringer med 5:2 kuren

5:2 kuren har for nogen været lige dét, der skulle til for at opnå det ønskede vægttab eller idealvægten. Andre finder det svært at komme gennem fastedagene og får hovedpine og bliver voldsomt trætte.

Hvad er dine erfaringer med 5:2 kuren? Har den virket for dig – og har du nogle gode tips, andre kan drage nytte af? Del dem med os i kommentarfeltet herunder.